Merchandising, czyli dlaczego i jak użyć "milczącego sprzedawcy" do zwiększenia sprzedaży ?

Cele:

  • Zrozumienie czym jest merchandising
  • Zdobycie wiedzy na temat rozmieszczania produktów w różnych rodzajach sklepów, w zależności od ich wielkości
  • Zdobycie umiejętności wykorzystywania wiedzy z zakresu psychologii do oddziaływania na decyzje zakupowe Klienta
  • Poznanie standardów merchandisingu
  • Zdobycie umiejętności monitorowania wyników działań merchandisingowych
  • Skorzystanie z analizy przypadku do pogłębienia dotychczasowej wiedzy
  • Zbudowanie poczucia wpływu na kierowanie decyzjami Klienta poprzez odpowiednie działania
  1. Czym właściwie jest merchandising ? Dlaczego warto stosować to narzędzie ?
  2. Rozmieszczenie grup produktów w hipermarketach a rozmieszczenie grup produktów w sklepie detalicznym - sposoby oddziaływania na kupującego poprzez ekspozycję towarów:
    • Czynniki wpływające na zachowania klientów w punkcie sprzedaży detalicznej (PSD), m.in. zasada kontrastu i niedostępności
    • Reguła prawej ręki
    • Potęga zmysłów
    • Impuls wzrokowy (rola kolorów i światła)
    • Dotyk - możliwości kontaktu bezpośredniego z towarem
    • Słuch – oddziaływanie dźwiękiem na konsumenta
    • Idealna półka – co to znaczy? (dlaczego producenci gotowi są płacić za miejsce na półce?)
    • Model AIDA
    • Wykorzystanie materiałów tzw. POS-ów
  3. Standardy merchandisingowe dla przedstawicieli handlowych/ merchandiser-ów) jako konkretne narzędzia ułatwiające ich pracę w punktach sprzedaży
  4. Korzyści opracowania i wdrożenia standardów merchandisingowych
  5. Monitoring merchandisingowy, jako miernik wyników (udziałów) firmy w rynku i realizacji strategii produktowej i promocyjnej
  6. Schemat dziennej aktywności merchandisingowej przedstawiciela handlowego/merchandisera
  7. Analiza studium przypadku (analiza standardów merchandisingowych firmy- lidera rynku FMCG)

Efektywny telemarketing, czyli jak efektywnie wykorzystać telefon w biznesie ?

Cele:

  • Zrozumienie czym jest telemarketing i jakie są jego korzyści
  • Poznanie zasad efektywnej komunikacji przez telefon
  • Zdobycie umiejętności wykorzystywania narzędzi aktywnego słuchania
  • Poznanie etapów rozmowy telefonicznej
  • Zdobycie umiejętności przygotowywania się do rozmowy
  • Nauczenie się rozpoznawania różnych typów Klientów i odpowiedniego reagowania na nich
  • Budowanie asertywnej postawy w kontakcie z Klientem
  • Przećwiczenie technik asertywnych, które przydają się w sytuacjach trudnych
  1. Czym jest telemarketing
    • Korzyści z telemarketingu dla klientów, firmy i sprzedawców
    • Korzyści z telemarketingu dla klientów, firmy i sprzedawców
    • Zalety i pułapki w rozmowie telefonicznej
    • Diagnoza własnego typu użytkownika telefonu i sposobu mówienia przez telefon
  2. Zasady efektywnej komunikacji przez telefon
    • Komunikacja werbalna i wokalna czyli co i jak mówimy, tempo, tembr, siła głosu i przerwy oraz znaczenie żargonu/slangu
    • Zasady telefonicznego savoir vivre i standardy customer care
    • Niewerbalna komunikacja w rozmowie telefonicznej - gesty, strój, postawa
    • Błędy w komunikacji - "ciemny język telemarketingu"
    • Narzędzia aktywnego słuchania
  3. Rodzaje i etapy rozmów telefonicznych
    • Telefon dzwoni do firmy, czyli rozmowy przychodzące (znaczenie pierwszego wrażenia, okazywanie zainteresowania rozmówcy)
    • Inicjowanie rozmowy telefonicznej, czyli rozmowy wychodzące (przygotowanie do rozmowy, badanie potrzeb klienta - wypracowanie "banków pytań", prezentacja przez telefon oparta o korzyści dla rozmówcy oraz zakończenie rozmowy
  4. Rozpoznawanie i dostosowywanie do typu Klienta w telefonicznej rozmowie
  5. Asertywność w telemarketingu, czyli jak przeciwdziałać presji i manipulacji
    • Idea własnego terytorium psychologicznego, wyznaczanie granic
    • Odmawianie bez wymówek i bez tracenia dobrych relacji
    • Umiejętność oddzielanie ludzi od problemu
    • Odróżnianie wyobrażeń i interpretacji od faktów
    • Dystans retoryczny a empatia w obsłudze klienta
    • Odmowa
    • Zdarta płyta
    • Zamiana oceny na opinię
    • Poszukiwanie i uprzedzanie krytyki
    • Zamglenie w odpowiedzi na niekonkretne zarzuty
    • Demaskowanie krytyki aluzyjnej
  6. Symulowanie rozmowy telefonicznej z udziałem trenera w roli obserwatora

Prowadzenie prezentacji handlowej - wizerunek handlowca i firmy

Cele:

  • Budowanie postawy pozwalającej na identyfikowanie się z celami i wartościami firmy
  • Zapoznanie się z głównymi elementami tworzącymi wiarygodny wizerunek firmy
  • Zdobycie wiedzy na temat sztuki autoprezentacji
  • Poznanie sposobów przygotowywania scenariusza wystąpienia
  • Przećwiczenia używania pomocy prezentacyjnych
  • Zdobycie umiejętności dostosowywania argumentacji do typu odbiorcy
  • Zdobycie umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami w trakcie prezentacji
  • Budowanie przekonania, że dobre przygotowanie do prezentacji jest połową drogi do sukcesu
  1. Strategia budowania wiarygodnej reputacji firmy oraz umacniania pozycji na rynku
    • Główne elementy i kryteria związane z wiarygodnym wizerunkiem
    • Identyfikacja z celami, wartościami i strategią firmy
  2. Sztuka autoprezentacji
    • Rola pierwszego wrażenia
    • Materiały ofertowe
    • Jak nawiązywać i utrzymywać dobry kontakt z grupą i z pojedynczym odbiorcą
  3. Strategia prezentacji, tworzenie scenariusza wystąpienia
  4. Wykorzystywanie pomocy prezentacyjnych
    • Dobór materiału do grupy odbiorców
    • Cele prezentacji
    • Narzędzia prezentacyjne
  5. Wpływanie na emocje uczestników
    • Budowanie klimatu oraz atmosfery prezentacji
    • Angażowanie odbiorcy i wywoływanie potrzebnych stanów emocjonalnych
    • Motywowanie uczestników prezentacji do spotkania i podjęcia decyzji (rodzaje motywacji)
  6. Radzenie sobie z trudnymi sytuacjami w czasie prezentacji
    • Odpowiedzi na trudne pytania
    • Milczące audytorium
    • Osoby przeszkadzające
    • Krytyka i ataki osobiste
  7. Prezentacja oferty i produktu
    • Zamiana cechy oferowanego produktu na korzyści ważne dla klientów
    • Argumentacja dostosowana do odbiorcy
    • Sposoby oddziaływania na kupującego poprzez ekspozycję towarów

Indywidualny styl sprzedaży – zasoby handlowca, inteligencja emocjonalna

Cele:

  • Odkrywanie własnych zasobów i potencjałów handlowca
  • Budowanie przekonania "wszystko jest możliwe"
  • Rozwijanie świadomości swoich emocji i ich wpływu na skuteczność w pracy
  • Poznanie strategii automotywacyjnych
  • Zdobycie umiejętności radzenia sobie ze stresem
  • Zdobycie umiejętności dystansowania się od problemu
  • Zmiana perspektywy i budowanie dobrego, empatycznego podejścia do Klienta
  1. Zasoby handlowca – jakim negocjatorem jestem / jakim chcę być?
    • Moje indywidualne talenty – co określa moją siłę jako handlowca
    • Własny styl prowadzenia klienta w kontrakcie sprzedażowym
    • "Wszystko jest możliwe" – przekraczanie barier. Budowanie przekonań, które pozwalają tworzyć rezultaty, jakimi jesteśmy zainteresowani
    • Motywowanie siebie i klienta w procesie sprzedaży
  2. Zarządzanie własnymi emocjami i budowanie zasobów
    • Rozwijanie samoświadomości w obszarze emocji
    • Budowanie własnych stanów i zarządzanie nimi
    • Zachowanie spokoju w sytuacji stresu i napięcia
    • Automotywacja – poszukiwanie własnych strategii
  3. Inteligencja emocjonalna handlowca- wpływanie na emocje własne i innych
    • Rozumienie Klienta - empatia – umiejętność patrzenia oczami innych
    • Emocjonalne dopasowanie i dostrojenie do Klienta
    • Budowanie dobrego kontaktu i dobrych relacji z innymi ludźmi poprzez dostrojenie się do ich emocji
    • Strategia podejścia do problemów – modele zachowań w trudnych sytuacjach
    • Trzy pozycje percepcyjne: Ja, On (druga strona), Obserwator, do znajdowania najlepszych rozwiązań
    • Wywoływanie w Kliencie pożądanych stanów emocjonalnych

Gry i manipulacja - – radzenie sobie w trudnych sytuacjach

Cele:

  • Poznanie przekonań ograniczających efektywność negocjatora
  • Zdobycie wiedzy na temat zasad i technik wpływu społecznego
  • Przećwiczenie umiejętności radzenia sobie z odmową oraz z presją i zastrzeżeniami
  • Zdobycie umiejętności adekwatnego reagowania na obiekcje Klienta
  • Poznanie różnych gier manipulacyjnych
  • Rozwijanie umiejętności reagowania na manipulacje
  • Budowanie asertywnej postawy negocjatora
  1. Przekonania na temat trudnych klientów - przekonania ograniczające efektywność negocjacyjną
  2. Typy trudnych klientów oraz umiejętność radzenia sobie z nimi
  3. Zasady i techniki wpływu społecznego
    • Zasada wzajemności
    • Dysonans poznawczy
    • Zjednywanie sympatii otoczenia
  4. Radzenie sobie w trudnych sytuacjach
    • Gdy Klient mówi „NIE” - umiejętność radzenia sobie z odmową
    • Reakcja na obiekcje zgłaszane przez Klientów
    • Radzenie sobie z presją i zastrzeżeniami (czas, konkurencja, argumenty, emocje)
  5. Stosowanie ram negocjacyjnych – jako narzędzie wpływu
  6. Rozpoznawanie i przeciwdziałanie grom manipulacyjnym partnerów
    • Gry cenowe – uzasadnienie i obrona ceny
    • Reagowanie na argumenty związane z konkurencją
    • Gry w ramach kategorii „Ludzie”, „Czynności”, „Czas, „Miejsca, „Dane”
  7. Asertywność handlowca
    • Odpowiedzi na trudne pytania
    • Odmawianie z klasą i zachowaniem dobrej relacji
    • Obrona przed presją i atakami personalnymi