Zarządzanie strategiczne Firmą - czyli jak zmienić strategię działania firmy w strategię sukcesu?

Jeśli stosunek zmian zachodzących wewnątrz organizacji nie jest większy od stosunku zmian zachodzących na zewnątrz organizacji, oznacza to, że koniec jest bliski

Jack Welch

Cele:

  • Zrozumienie roli analizy strategicznej przedsiębiorstwa
  • Zdobycie umiejętności korzystania z narzędzi służących do analizy makrootoczenia oraz mikrootoczenia firmy
  • Zdobycie umiejętności analizowania własnych silnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń
  • Poznanie przykładowych strategii stosowanych przez konkurencję
  • Przypomnienie definicji pojęcia "misja firmy" oraz jej znaczenia
  • Zbudowanie poczucia, że dobrze opracowana strategia firmy ma szansę stać się strategią sukcesu
  1. Analiza i ocena strategiczna otoczenia przedsiębiorstwa
    • a. Makrootoczenia – metody:
      - PEST
      - scenariusze przyszłości - prognozy ekspertów
    • b. Mikroototecznia (konkurencyjne) – metody:
      - 5 Sił Portera
      - Punktowa ocena atrakcyjności sektora
      - Analiza luki strategicznej
  2. Analiza i ocena wnętrza firmy – metody:
    • Kluczowe czynniki sukcesu – KCS
    • Bilans strategiczny
  3. Analiza pozycji strategicznej firmy: SWOT - silne i słabe strony / szanse i zagrożenia
  4. Pozycja konkurencyjna firmy a jej strategie konkurencji:
    • Przywództwo kosztowe
    • Różnicowanie
    • Koncentracja (nisza)
  5. Misja - jako cel nadrzędny istnienia firmy oraz wybór strategii działania w zakresie:
    • Specjalizacji
    • Dywersyfikacji
    • Konsolidacji: alianse strategiczne, franczyza, przejęcia, integracja pionowa czy pozioma?
    • Strategie funkcjonalne działania: marketingowe, finansowe, personalne, organizacyjno – rzeczowe i technologiczne
  6. Benchmarking (wewnętrzny, funkcjonalny i zorientowany na wzorcowego konkurenta), czyli czy Armia USA może nauczyć się czegoś od ekipy cyrkowej?

Skuteczny Biznesplan nowoczesnej Firmy

Firmy, które nie posiadają koncepcji działania, biznesplanu,
upadają mniej więcej po pierwszym roku działalności

Artur Jahns

Cele:

  • Zdobycie wiedzy na temat tego czym jest biznesplan
  • Poznanie struktury biznesplanu
  • Zdobycie umiejętności budowania biznesplanu
  • Zdobycie umiejętności wyszukiwania przewag konkurencyjnych
  • Zbudowanie proaktywnej postawy w kontekście budowania nowoczesnej, skutecznie działającej firmy w oparciu o dobrze przygotowany biznesplan
  1. Co to jest naprawdę biznesplan?
    • Kiedy należy przygotować biznes plan?
    • Komu służy biznes plan?
  2. Struktura biznes planu
    • a. STRESZCZENIE PROJEKTU PRZEDSIĘWZIĘCIA (cel sporządzenia BP, wysokość środków niezbędnych do realizacji BP, krótki opis firmy i rynku na którym działa)
    • b. PROFIL I ZAKRES DZIAŁANIA (krótka historia firmy, rynek, oferta produktów i usług, struktura organizacyjna, zasoby ludzie, rzeczowe i finansowe)
    • c. ZAŁÓŻENIA PLANU STRATEGICZENEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA (analiza otoczenia makro i mikro; analiza wnętrza firmy oraz jej pozycji strategicznej – mocne słabe, strony, szanse i zagrożenia)
    • d. PLAN MARKETINGOWY (elementy planu marketingowego i jego zadania)
    • e. PLAN FINANSOWY
      - Źródło danych wejściowych
      - Założenia prognoz finansowych
      - Założenia wariantów (optymistyczny, pesymistyczny, realny)
      - Rachunek zysków i strat (proforma)
      - Bilans (proforma)
      - Zestawienie przepływów środków pieniężnych (cash - flow)
      - Analiza wskaźnikowa
      - Ocena efektywności przedsięwzięcia
      - Źródła finansowania
  3. Wnioski i podsumowanie
  4. Potencjalne czynniki przewagi konkurencyjnej MSP nad dużymi firmami

Zarządzanie konfliktem i zmianą

Spory nie trwałyby tak długo,
gdyby brak słuszności był tylko po jednej stronie

Albert Camus

Cele:

  • Poznanie modelu sytuacji konfliktowej oraz przyczyn, rodzajów i źródeł konfliktów
  • Budowanie świadomości wpływu lidera na rozwiązanie sytuacji kryzysowej
  • Zdobycie wiedzy na temat etapów i dynamiki rozwoju konfliktu
  • Zdobycie umiejętności interweniowania w sytuacji konfliktowej
  • Poznanie sposobów działania lidera, które sprzyjają przewodzeniu zmianom
  • Zdobycie umiejętności diagnozowania potencjału organizacji w okresie zmian
  • Zbudowanie przekonania, że konflikt może być okazją do rozwoju
  1. Ogólny model sytuacji konfliktowej
    • Definicja i zasady konfliktu
    • Przyczyny, rodzaje i źródła konfliktu
    • Cechy oraz struktura sytuacji konfliktowej
    • Rola lidera w sytuacji konfliktowej
  2. Etapy oraz dynamika rozwoju sytuacji konfliktowej
    • Konflikt pomiędzy pojedynczymi osobami, a konflikt zespołowy
    • Sposoby ujawniania rzeczywistych intencji skonfliktowanych stron; wspólne wypracowanie rozwiązań
    • Interwencja w sytuacjach konfliktowych
    • Konflikt jako sytuacja rozwojowa
    • Kierowanie energią konfliktu do współpracy
  3. Umiejętność diagnozowania potencjału organizacji w procesie zmian
    • Określenie roli i znaczenia zmian
    • Dostrojenie zmian do otoczenia zewnętrznego
    • Określenie precyzyjnego programu zmian
  4. Rola lidera w przewodzeniu zmianom
    • Kierowanie zmianami osobistymi
    • Indywidualne style zarządzania związane ze zmianą
    • Przewidywanie oporu wobec zmian
    • Nazywanie i analiza czynników powodujących opór
    • Techniki przezwyciężania oporu

Inteligencja emocjonalna i przywódcza

Sukces w życiu zależy nie tylko od intelektu,
lecz także od umiejętności kierowania emocjami

Daniel Goleman

Cele:

  • Zdobycie wiedzy na temat tego czym jest inteligencja emocjonalna
  • Zdobycie umiejętności rozpoznawania emocji własnych oraz innych osób
  • Budowanie nastawienia sprzyjającego kontroli emocji
  • Zdobycie kompetencji zarządzania własnymi emocjami oraz automotywacji
  • Poznanie technik sprzyjających utrzymywaniu dystansu i spokoju w sytuacjach trudnych
  • Przećwiczenie umiejętności empatycznego dostosowania się do rozmówcy
  • Zbudowanie poczucia wpływu na emocje własne i innych
  1. Czym jest inteligencja emocjonalna
    • Rola emocji w kontaktach z innymi ludźmi
    • Omówienie, czym są emocje – kierunki i natężenia
    • Rozpoznawanie oraz nazywanie emocji własnych oraz innych osób
    • Nastawienia i przekonania związane z kontrolą emocji
  2. Zarządzanie własnymi emocjami i budowanie zasobów
    • Budowanie stanów i zarządzanie nimi
    • Zachowanie spokoju w sytuacji stresu i napięcia
    • Automotywacja – poszukiwanie własnych strategii
    • Rola wartości i celów w motywacji
  3. Nasza wewnętrzna moc
    • Emocje jako sojusznik
    • Kreowanie pożądanych stanów – jak budować dobre dla mnie samopoczucie – technika asocjacji
    • Jak utrzymać dystans i spokój – technika dysocjacji
    • Technika uczenia się z doświadczeń
    • Praca z wewnętrznym krytykiem
  4. Rozumienie innych ludzi
    • Empatia – umiejętność patrzenia oczami innych
    • Emocjonalne dopasowanie i dostrojenie do rozmówcy
    • Budowanie dobrych relacji
  5. Techniki wpływu - wpływanie na emocje własne i innych osób
    • Strategia podejścia do problemów – modele zachowań w trudnych sytuacjach
    • Inteligencja emocjonalna w rozwiązywaniu trudnych sytuacji

Rozwiązywanie problemów i myślenie kreatywne

Wyobraźnia jest ważniejsze niż wiedza,
bo wyobraźnia jest nieograniczona

Albert Einstein

Cele:

  • Poznanie różnych modeli rozwiązywania problemów
  • Zdobycie umiejętności dystansowania się od problemu i zmiany perspektywy
  • Rozwijanie umiejętności myślenia systemowego
  • Poznanie sposobów stymulowania myślenia
  • Zbudowanie nastawienia: wszystko jest możliwe
  • Poznanie strategii kreatywnych wybitnych osób i sposobów wykorzystywania tych strategii
  • Zdobycie umiejętności posługiwania się mapami myśli oraz prowadzenie burzy mózgów
  1. Strategie rozwiązywania problemów
    • Autodiagnoza – indywidualne sposoby rozwiązywania problemów
    • Różne modele rozwiązywania problemów – analiza przykładów firm i ich funkcjonowania w sytuacjach problemowych
  2. Dystans i zmiana perspektywy
    • Umiejętność odróżniania wyobrażeń i subiektywnych stanowisk od faktów
    • Umiejętność zmiany perspektywy i stylu myślenia
    • Rozwijanie umiejętności myślenia systemowego i strategicznego
    • Techniki świadomego dystansowania się i wpływania na własne emocje
  3. Stymulowanie myślenia
    • Przeciwdziałanie rutynie – rozpoznawanie własnych ograniczeń na poziomie stereotypów, przekonań i nastawień
    • "Wszystko jest możliwe" – przekraczanie barier psychologicznych własnych i innych ludzi
    • Myślenie o sytuacji (rynek, firma) w sposób analityczny z uwzględnieniem perspektywy czasowej
  4. Stymulacja kreatywności i rozwój strategii decyzyjnych
    • Mapy umysłu jako narzędzie usprawniające analizę problemu
    • Strategie geniuszu – przykłady strategii kreatywnych wybitnych osób. (W.Disney, A. Einstein, Leonardo Da Vinci)
    • Brain storming i koncepcja sześciu stylów myślenia (E. de Bono)
      - Tworzenie wspólnej mapy problemu, zamiast walki na argumenty
      - Praca w zespołach zadaniowych wykorzystująca powyższe strategie w podejmowaniu optymalnych decyzji
      - Wykorzystanie strategii do prowadzenia efektywnych zebrań